Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

Poniższe rozwiązanie zostało zgłoszone do Konkursu na Dobre Praktyki komunikacyjne w aglomeracji warszawskiej. [zobacz >>>] Zdobyło ono piąte miejsce w kategorii "transport zbiorowy". [zobacz >>>]

Lokalizacja:

w dzielnicy Ursynów, a konkretnie jej południowej części, tj. na ulicach: al. KEN, Wąwozowej, Rosoła, Przy Bażantarni, Belgradzkiej, Indiry Gandhi, Pileckiego, Ciszewskiego, Herbsta, Romera, Surowieckiego, Bartoka, Jastrzębowskiego i Rodowicza „Anody”.

Uzasadnienie kapituły:

Tworzenie lokalnych linii autobusowych jest cenne zarówno ze względu na fakt, iż przyzwyczajają do podróży bez użycia samochodu w innych relacjach niż dojazdy do pracy, lecz również dlatego, że zachęca doją korzystania z lokalnych sklepów i punktów usługowych. Dzięki temu podróże mogą trwać krócej bez zwiększania prędkości pojazdów (poprzez dojechanie do sklepu 1,5km od domu zamiast 15km), a miasto rozwija się bardziej równomiernie, tym samym zmniejszając presję komunikacyjną na głównych ciągach komunikacyjnych (w większości koncentrycznych). Bardzo istotne jest w takim wypadku zapewnienie wysokiej częstotliwości kursowania, tak by czas podróży do pobliskiego sklepu nie był większy niż czas oczekiwania na przystanku. Jako że wyprawy na zakupy, do kościołów, parków i innych miejsc położonych w pobliżu miejsca zamieszkania odbywają się w dużej mierze w weekendy, wskazane jest zatem zapewnienie również częstych kursów w dni wolne od pracy. Oczywiście rozwiązanie przedstawione w zgłoszeniu nie jest jeszcze rozwiązaniem idealnym (częstotliwość co 12 minut to wciąż nie jest mało), jednak zasługuje na pochwałę jako krok w dobrym kierunku. Tego typu rozwiązania poprawiają konkurencyjność transportu zbiorowego w stosunku do samochodu osobowego.

Co zrobić, aby było jeszcze lepiej?

- uzupełniać koncentryczne linie komunikacji miejskiej liniami lokalnymi, obsługiwanymi przez pojazdy o mniejszej pojemności (i tym samym niższych kosztach eksploatacji), za to o wysokiej częstotliwości kursowania, w tym również w dni wolne od pracy;

- stosować planowanie zagospodarowania przestrzennego umożliwiające załatwienie większości spraw (zakupy, odpoczynek, rekreacja) w swojej dzielnicy.

Uzasadnienie zgłaszającej:

Rozwiązanie polega na uruchomieniu linii autobusowej 179, która kursuje wyłącznie po Ursynowie, za to z dużą częstotliwością zarówno w dni powszednie jak i weekendy. W dni powszednie autobus kursuje co dziesięć minut i umożliwia przede wszystkim wygodny dojazd do metra, jak i innych linii autobusowych w drodze do pracy i z pracy.

Jednak również w dni powszednie służy on do dowożenia osób pozostających w ciągu dnia na Ursynowie z domów do sklepów, szkół i punktów usługowych.

Dzięki temu, że w weekendy częstotliwość jest niewiele niższa (co 12 minut zamiast co 10), linia 179 zachęca do korzystania z autobusu w wycieczce do parku czy na zakupy zamiast jechania samochodem.

Wydaje się, że powinno być więcej takich linii lokalnych, które uczyłyby, że można wyjść z domu i dostać się do celu bez samochodu, nawet jeżeli nie jedzie się do centrum (i to bez jechania przez centrum).