Zmiany wprowadzone

$h=Linia obiecana
$k=kolej, kraj
$a=Karol Trammer, Z Biegiem Szyn
$d=2017.01.24
$z=0
$o=
$b=

#Jak połączenia Warszawa – Łódź przestały być rentowne

Wraz z przełomem 2016 i 2017 r. zniknął ostatni rentowny odcinek sieci połączeń TLK i InterCity. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podjęło decyzję o objęciu pociągów spółki PKP Intercity łączących Warszawę z Łodzią <q>Umową o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów międzywojewódzkich</q>. Jak poinformował resort infrastruktury dotacje z budżetu państwa do pociągów PKP Intercity na trasie Warszawa &#8211; Łódź wyniosą <q>od kilku do kilkunastu milionów złotych w skali roku</q>. Tym samym już wszystkie kursujące po polskiej sieci kolejowej pociągi kategorii TLK i InterCity otrzymują dofinansowanie z państwowej kasy.

#Zaprzestanie świadczenia usług

Ministerstwo nie chce ujawnić żadnych danych, na podstawie których podjęło decyzję o objęciu połączeń Warszawa &#8211; Łódź dotacjami.

Z prośbą o przedstawienie przychodów, kosztów i liczby pasażerów zwrócił się do resortu infrastruktury poseł Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Polaczek. Oto jaką otrzymał odpowiedź: <q>Ujawnienie informacji tego rodzaju mogłoby negatywnie wpłynąć na rynkową pozycję PKP Intercity. Dane dotyczące wskaźników ekonomiczno-eksploatacyjnych, w tym kosztów i przychodów z usług oraz planów finansowych pociągów w konkretnych okresach kursowania, nie są upubliczniane, a ich ujawnienie mogłoby spowodować wykorzystanie danych przez konkurujących z PKP Intercity przewoźników zarówno kolejowych, drogowych, jak i lotniczych</q>.

PKP Intercity, zwracając się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o objęcie relacji Warszawa &#8211; Łódź dotacjami, nie zostawiło przestrzeni na negocjacje: <q>Przewoźnik poinformował, że w przypadku braku możliwości objęcia deficytowych połączeń umową planuje on zaprzestanie świadczenia tych usług</q> &#8211; poinformował resort w odpowiedzi posłowi Polaczkowi.

#Linia inna niż wszystkie

Twarde stanowisko przewoźnika zostało wzmocnione listem skierowanym do ministerstwa przez pasażerów należących do współpracującego z PKP Intercity stowarzyszenia Kolejowa Linia Łódzka: <q>Nie zgadzamy się i nie możemy dopuścić do sytuacji, w której przez niedopatrzenie i brak wymaganej decyzji po stronie Ministerstwa infrastruktury i Budownictwa, nasza linia zostanie pozbawiona większości pociągów, dowożących każdego dnia tysiące ludzi z Łodzi, Koluszek, Skierniewic czy Żyrardowa do pracy, szkoły czy też w celach prywatnych pomiędzy dwoma największymi aglomeracjami centralnej Polski</q>.

Głos pasażerów jest o tyle istotny, że linia Warszawa &#8211; Łódź to jeden z najintensywniej wykorzystywanych odcinków polskiej sieci kolejowej. Leżące na tym ciągu Skierniewice i Żyrardów są miastami cechującymi się najwyższym na sieci PKP Intercity odsetkiem mieszkańców codziennie korzystających z pociągów. Wykazały to analizy przeprowadzone w 2012 r. na potrzeby rządowego <q>Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego</q>.

Dokument ten wskazuje, że charakterystyka przewozów na linii Warszawa &#8211; Łódź jest inna niż na pozostałych obsługiwanych przez PKP Intercity trasach wybiegających ze stolicy. Na liniach łączących Warszawę z Lublinem, Olsztynem czy Białymstokiem masowe dojazdy odbywają się w cyklu tygodniowym: <q>Szczyt przewozowy w kierunku Warszawy występuje w niedzielę po południu, zaś z Warszawy &#8211; w piątek po południu</q> &#8211; czytamy w planie transportowym. &#8211; <q>W przypadku połączeń Warszawy z Łodzią szczyt występuje w dni robocze: poranny w kierunku Warszawy oraz popołudniowy z Warszawy, co wynika z obsługi dojazdów do pracy i szkoły ze Skierniewic i Żyrardowa</q>.

#Urodzaj stałych klientów

zb87-zyrardow.jpgzbs87-zyrardow.jpg
Wracający z pracy żyrardowianie wysiadają z pociągu InterCity Warszawa - Łódź.

Wedle przedstawionego Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa stanowiska spółki PKP Intercity, konieczność objęcia linii Warszawa &#8211; Łódź dotacjami wyniknęła właśnie z powodu... dużej liczby pasażerów korzystających z pociągów codziennie.

<q>Analizy przeprowadzone przez PKP Intercity wskazują, że uzyskanie dodatniego wyniku finansowego w przewozach na trasie Warszawa &#8211; Łódź jest niemożliwe. Sytuacja taka związana jest w znacznym stopniu z uzyskiwanymi relatywnie niskimi przychodami wynikającymi z charakteru przejazdów realizowanych przede wszystkim cyklicznie na podstawie biletów okresowych</q> &#8211; czytamy w odpowiedzi ministerstwa udzielonej Jerzemu Polaczkowi.

Problem wiązać ma się z tym, że cena biletu miesięcznego PKP Intercity na trasie Warszawa &#8211; Żyrardów czy Warszawa &#8211; Skierniewice stanowi równowartość ceny 17-19 biletów jednorazowych. Średni przychód spółki od pasażera jeżdżącego codziennie do pracy lub szkoły z biletem miesięcznym w efekcie staje się więc mniejszy niż przychód od podróżnego jeżdżącego z biletem jednorazowym co kilka dni.

#Utracona rentowność

Zdaniem Bartosza Jakubowskiego, eksperta ds. transportu z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, trasa Warszawa &#8211; Łódź już dawno przestała na siebie zarabiać. &#8211; <q>Rentowność już w momencie zamknięcia starego dworca Łódź Fabryczna stanęła pod znakiem zapytania. Otwarcie autostrady A2 tę wątpliwość umocniło, a gigantyczne utrudnienia związane z modernizacją odcinka Skierniewice &#8211; Warszawa były ostatecznym czynnikiem, który pogrzebał możliwość samofinansowania tego połączenia</q> &#8211; uważa Jakubowski i dodaje, że to nie te czynniki przesądziły o objęciu połączeń Warszawa &#8211; Łódź dotacjami. Chodziło o dwie inne kwestie. &#8211; <q>Pierwszą było wynikające z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym widmo zagrożenia utraty dopłat do ulg ustawowych dla kursów nieobjętych umową o świadczenie usług publicznych.</q>

Drugi powód to przesunięcie do obsługi linii Warszawa &#8211; Łódź składów Flirt i Dart, zakupionych ze środków unijnych do obsługi innych tras. &#8211; <q>Żeby móc to zrobić, PKP Intercity musiało otrzymać zgodę Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Żeby ją otrzymać, połączenia musiały być objęte umową o świadczenie usług publicznych.</q>

<small>Tekst pochodzi z dwumiesięcznika <q>Z Biegiem Szyn</q> (nr 1/87 styczeń-luty 2017):
http://www.zbs.net.pl
</small>

Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.