Zmiany wprowadzone

$h=Konkurencja na weekend
$k=kolej, kraj, mazowsze
$a=Karol Trammer, Z Biegiem Szyn
$d=2016.01.31
$z=0
$o=
$b=

<b>Koleje Mazowieckie uruchomiły sobotnio - niedzielne pociągi dalekobieżne. Czy rodzi się nowa konkurencja dla PKP Intercity: przewoźnicy wojewódzcy?</b>

#Ponad 100 tys. podróżnych w Słonecznym

sloneczny-ustka-158.jpg
W 2015 r. z wakacyjnego pociągu &#8222;Słonecznego&#8221; skorzystało w sumie 117,6 tys. podróżnych. To najlepszy wynikrekord w historii połączenia z Warszawy nad Bałtyk, które corocznie od 2005 r. uruchamiane jest w sezonie letnim przez Koleje Mazowieckie. Na tegoroczny wynik wpłynęło skrócenie czasu przejazdu oraz przedłużenie relacji do Ustki (w poprzednich sezonach kursował tylko między Warszawą a Trójmiastem).

Duże zainteresowanie &#8222;Słonecznym&#8221; skłoniło Koleje Mazowieckie do śmielszego wejścia na rynek przewozów dalekobieżnych. &#8211; <q>W tym roku wakacyjny &#8222;Słoneczny&#8221; był rekordowo popularny</q> &#8211; mówi Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich ds. handlowych. &#8211; <q>Dlatego postanowiliśmy dać pasażerom możliwość taniego, komfortowego i szybkiego podróżowania na trasie do Gdyni i Krakowa.</q>

#Weekend w cenie

Przewoźnik podjął decyzję, by między Warszawą a Trójmiastem &#8222;Słoneczny&#8221; kursował w soboty i niedziele przez cały rok. W tej formule pociąg pierwszy raz wyruszył w sobotę 19 grudnia 2015 r. Tego samego dnia Koleje Mazowieckie zainaugurowały kursowanie weekendowego pociągu &#8222;Dragon&#8221; relacji Warszawa &#8211; Kraków.

Do pociągów dalekobieżnych Kolei Mazowieckich pasażerów mają przekonać ceny biletów: podróż &#8222;Słonecznym&#8221; z Warszawy do Trójmiasta kosztuje 45 zł. Dla porównania, przejazd połączeniem TLK lub InterCity z Warszawy do Gdańska kosztuje 63 zł, pociągiem ExpressInterCity &#8211; 126 zł, a składem ExpressInterCityPremium &#8211; 150 zł.

Z kolei za podróż pociągiem &#8222;Dragon&#8221; z Warszawy do Krakowa trzeba zapłacić 40 zł (na pociągi TLK i InterCity normalny bilet kosztuje 64-66 zł, na ExpressInterCity &#8211; 135 zł, a na ExpressInterCityPremium &#8211; 150 zł).

Ceny Kolei Mazowieckich nie są aż tak atrakcyjne, gdy się porówna je z ofertami promocyjnymi PKP Intercity: kupowanym z wyprzedzeniem biletem na ekspres (49 zł) czy biletem weekendowym na całą sieć TLK i InterCity, ważnym od godz. 19.00 w piątek do godz. 6.00 w poniedziałek (79 zł). Mazowiecki przewoźnik zapewne wkrótce stanie w obliczu konieczności obniżenia swoich cen.

#Dragon wyprzedza InterCity

Kolejom Mazowieckim udało się zapewnić czasy jazdy nie gorsze od tych oferowanych przez połączenia PKP Intercity z segmentu ekonomicznego. Podróż składami TLK z Warszawy do Gdańska trwa od 3 godz. 56 min. do 4 godz. 9 min. &#8211; &#8222;Słoneczny&#8221; pokonuje tę relację w 3 godz. 41 min.

Do Krakowa pociąg &#8222;Dragon&#8221; odjeżdża z Warszawy Centralnej o godz. 9.29 &#8211; ponad godzinę po odjeździe pociągu InterCity &#8222;Orłowicz&#8221;. Pod Wawel &#8222;Dragon&#8221; dociera kwadrans przed &#8222;Orłowiczem&#8221;. Koleje Mazowieckie wykorzystały to, że PKP Intercity większość pociągów z segmentu ekonomicznego łączących Warszawę i Kraków od grudnia 2015 r. skierowało dłuższymi trasami: przez Bukowę, Kielce i Jędrzejów lub przez Żyrardów, Skierniewice i Tomaszów Mazowiecki.

#Nie tylko Warszawa?

Przystępując do budowy oferty ponadregionalnej Koleje Mazowieckie zatroszczyły się o podróżujących do i z Warszawy, zamiast za cel postawić sobie stworzenie połączeń dalekobieżnych z myślą także o pozostałych częściach województwa. Na problem zwróciło uwagę stowarzyszenie Radomskie Inwestycje, wnioskując do Kolei Mazowieckich, by &#8222;Słoneczny&#8221; kursował na dłuższej trasie Radom &#8211; Warszawa &#8211; Gdynia. Byłoby to częściowe uzupełnienie pogarszającej się oferty PKP Intercity: &#8211; <q>To czternaste pod względem liczby mieszkańców miasto w Polsce</q> &#8211; mówi Piotr Szpiega z Radomskich Inwestycji. &#8211; <q>Mimo to liczba pociągów dalekobieżnych obsługujących Radom stale się zmniejsza. Kolejne pociągi są bowiem przenoszone na omijającą Radom Centralną Magistralę Kolejową.</q>

Magistralą został skierowany też pociąg &#8222;Dragon&#8221; &#8211; pierwszy postój po ruszeniu z Warszawy pociąg ma na stacji Opoczno Południe, a więc za granicami województwa mazowieckiego. Tworząc to połączenie Koleje Mazowieckie nie wykorzystały faktu, że w wyniku przebudowy stacji Pruszków i Grodzisk Mazowiecki istnieje już możliwość wytrasowania pociągów dalekobieżnych z zatrzymaniami w tych miastach Mazowsza. Ponadto mazowiecki przewoźnik mógłby rozważyć uruchomienie &#8222;Dragona&#8221; w dłuższej relacji: Ciechanów &#8211; Warszawa &#8211; Kraków czy Siedlce &#8211; Warszawa &#8211; Kraków.

#Dalekobieżny bez dotacji

Jeden z celów uruchomienia połączeń dalekobieżnych przez Koleje Mazowieckie to lepsze wykorzystanie taboru w soboty i niedziele, kiedy w ruchu regionalnym część pociągów nie kursuje, a część zestawiona jest z mniejszej liczby wagonów. Do obsługi pociągów dalekobieżnych Koleje Mazowieckie kierują lokomotywy EU47 Traxx z wagonami piętrowymi.

Nowe połączenia kursują bez dotacji. Koleje Mazowieckie wprowadziły je trzy miesiące po likwidacji przez spółkę Przewozy Regionalne swoich komercyjnych połączeń dalekobieżnych InterRegio.

&#8211; <q>Wycofanie się Przewozów Regionalnych z InterRegio otwiera nowe rynki przed kolejami samorządowymi</q> &#8211; mówi szef Kolei Dolnośląskich Piotr Rachwalski. &#8211; <q>Problem przewoźników wojewódzkich to braki taboru, co niestety prędko się nie zmieni. Z tego właśnie powodu kursy dalekobieżne Kolei Mazowieckich odbywają się tylko latem oraz w soboty i niedziele, a już nie w piątkowe popołudnia, kiedy przydałyby się najbardziej.</q>

Mimo to kolejni przewoźnicy wojewódzcy myślą o wejściu na dłuższe dystanse. &#8211; <q>To kwestia czasu, bardziej jednak lat niż miesięcy. Połączenia tego typu mogą wspólnie stworzyć spółki z sąsiednich regionów poprzez wydłużanie czy łączenie relacji istniejących już pociągów</q> &#8211; podkreśla Rachwalski, dodając, że kapitałem spółek regionalnych są codzienni klienci: &#8211; <q>Pasażer, który poznał ofertę regionalną, łatwiej da się namówić na skorzystanie z usług znanego przewoźnika przy dalszej podróży.</q>

Należąca do samorządu województwa łódzkiego Łódzka Kolej Aglomeracyjna ujawniła, iż dąży do uruchomienia pociągów łączących Łódź z Warszawą. Ich atutem mają być tanie bilety i krótki czas przejazdu.

<small>Tekst pochodzi z dwumiesięcznika <q>Z Biegiem Szyn</q> nr 1/81 (styczeń-luty 2016):
http://www.zbs.net.pl
</small>

Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.