Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

Od redakcji

W związku z konfliktowymi sytuacjami, które regularnie obserwujemy na rondzie Starzyńskiego, wystąpiliśmy o udostępnienie informacji o odnotowanych w tym rejonie wypadkach i kolizjach. Poniżej rezultat. Na razie bez komentarza, należy jednak zwrócić uwagę że na pewno nie są to wszystkie wypadki i kolizje na tym skrzyżowaniu - mamy udokumentowany np. wypadek z 2008.08.29 (zderzenie boczne rowerzysty i samochodu na przejeździe przez południowy wlot ronda), który mimo wezwania policji i pogotowia na miejsce zdarzenia nie został odnotowany w policyjnej bazie danych.

Informacja o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego na Rondzie Starzyńskiego i w jego rejonie w latach 2004-2010

Tab. 1. Zestawienie liczby zdarzeń drogowych (wypadków i kolizji) według rodzaju zdarzenia

Rodzaj zdarzenia drogowego 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Zderzenie pojazdów boczne 14 7 14 12 4 12 11
Zderzenie pojazdów tylne 2 1 1 1 2 1 -
Najechanie na pieszego 2 2 3 3 1 3 3
Najechanie na unieruchomiony pojazd - - - - - 1 -
Najechanie na słup, inny obiekt drogowy 1 - - - 1 - 1
Razem 19 10 18 16 8 17 15
Tab. 1a. Zestawienie liczby wypadków według rodzaju wypadku
Rodzaj wypadku 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Zderzenie pojazdów boczne 1* - 1 - 1 1 4
Najechanie na pieszego 1 2 3 2 1 3 2
Najechanie na słup, inny obiekt drogowy - - - - 1 - -
Razem 2 2 4 2 3 4 6

* - Zderzenie boczne 2 tramwajów - poszkodowanych 10 pasażerów.

Tab. 2. Zestawienie liczby osób poszkodowanych wg stopnia ciężkości obrażeń

Stopień ciężkości obrażeń 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Ofiary śmiertelne - - 1 - 1 - 1
Ciężko ranni 1 - - - 1 - -
Lekko ranni 10 2 4 2 1 5 5
Razem 11 2 5 2 3 5 6

Ofiary śmiertelne pochodzą z wypadków z pieszymi: rok 2006 - przejście dla pieszych przez ul. Starzyńskiego - strona wschodnia; rok 2008 - przejście dla pieszych przez ul. Jagiellońską - strona południowa; rok 2010 - przystanek tramwajowy „Rondo Starzyńskiego 06".

Tab. 3. Zestawienie liczby osób poszkodowanych wg charakteru uczestnictwa

Charakter uczestników 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Pieszy 1 2 4 2 1 4 2
Rowerzysta - - - - - - 3
Motorowerzysta - - - - 1 - -
Motocyklista - - - - 1 - -
Kierowca (s.osob.) - - 1 - - - -
Pasażer (s.osob.) - - - - - - -
Pasażer autobusu - - - - - 1 1
Pasażer tramwaju 10 - - - -
Razem 11 2 5 2 3 5 6

Ponadto w roku 2010 zarejestrowano l wypadek „rowerzysta - pieszy" na ścieżce rowerowej w rejonie przystanku autobusowego „Rondo Starzyńskiego 02".

Miejsca kumulacji wypadków w latach 2004-2010

1. ul. Jagiellońska (południowa strona ronda): 6 najechań na pieszych na przejściu + l zderzenie boczne z rowerzystą na przejeździe dla rowerów;

2. ul. Starzyńskiego (zachodnia strona ronda): 4 najechania na pieszych na przejściach przez jezdnie, w tym 1 kolizja z pieszym;

3. ul. Starzyńskiego (wschodnia strona ronda): 2 najechania na pieszych na przejściach przez jezdnie + 1 zderzenie boczne z rowerzystą na przejeździe dla rowerów.

Większość wypadków z pieszymi (70%) została spowodowana przez kierujących pojazdami na skutek nieprawidłowego przejeżdżania przejść dla pieszych.

Rowerzyści byli zawsze uczestnikami wypadków, przyczyny wypadków, to: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu i nieostrożne wejście na jezdnię (na ścieżkę rowerową) przed nadjeżdżającym pojazdem.

Zderzenia pojazdów (boczne i tylne) są rozproszone na całej powierzchni ronda i zdarzyły się na skutek nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu, niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego skręcania.