Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

W związku ze zmianą rozkładu jazdy od 12 grudnia br., w dniach 8-9 grudnia Zielone Mazowsze, przy współpracy nowej spółki Koleje Mazowieckie, przeprowadziło badania frekwencji w pociągach na trasie Tłuszcz - Wyszków - Ostrołęka oraz Legionowo - Warszawa Gdańska.

Wstęp

Przedstawiamy raport, który ma na celu ocenę zmian przewidzianych w rozkładzie 2004/2005 w dwóch obszarach:

- kursowania pociągów na trasie Tłuszcz - Wyszków - Ostrołęka;

- liczby pociągów przyjeżdżających na stację Warszawa Gdańska z linii Warszawa - Nasielsk - Działdowo, w tym pociągów RegioPlus z/do Legionowa.

Raport został podzielony na dwie części zgodne z powyższymi obszarami.

Ocenę zmian przeprowadzono na podstawie badań frekwencji w pociągach osobowych kursujących na trasie Tłuszcz - Wyszków - Ostrołęka, pociągach RegioPlus oraz liczby pasażerów przyjeżdżających na stację Warszawa Gdańska w ciągu doby. Badania i raport zostały wykonane w końcowym okresie obowiązywania rozkładu jazdy pociągów 2003/2004.

Dane pozyskano dzięki pomocy wolontariuszy: Krzysztofa Struga, Franciszka Grzegorka, Marcina Radwańskiego, Aleksandra Buczyńskiego i Macieja Roszkowskiego. W badaniu brali udział też autorzy raportu. Serdecznie dziękujemy także Pani Halinie Sekicie - prezesowi spółki Koleje Mazowieckie oraz Panu Grzegorzowi Kucińskiemu - członkowi zarządu spółki, za umożliwienie darmowych przejazdów w badanych pociągach.

Podstawowe wnioski

1. Kolej oprócz pociągów o słabej frekwencji likwiduje kursy o najwyższej frekwencji!

2. Trzy zachowane poranne pociągi do Tłuszcza (przyjazdy 5.15, 6.06, 6.41) przewoziły razem mniej osób niż jeden, który skasowano (przyjazd 7.44)! Podróżowało nim 237 osób, głównie młodzież do szkół w Wyszkowie i Tłuszczu. Zachowano wcześniejsze połączenia, gdyż korzystają z nich kolejarze (pociągiem 6.41 ok. 80% podróżnych jechało na biletach kolejowych).

3. W stronę powrotną zachowano wprawdzie najbardziej popularny pociąg o 14.23 (250 osób), ale przesunięto go tak, że główni pasażerowie - młodzież wracająca ze szkół - będą musieli bezczynnie czekać (odjazd z Tłuszcza o 15.04, a z Wyszkowa o 15.32). Co więcej skasowano pociąg, którym te osoby dojeżdżały do szkoły.

4. Likwidując jeden pociąg za jednym zamachem skasowano dwa najbardziej rentowne kursy na linii. Uważamy zatem, że mamy do czynienia ze świadomym działaniem na szkodę przewoźnika. Czy ktoś za to poniesie odpowiedzialność?

5. Zlikwidowane połączenia RegioPlus z Legionowa do Warszawy Gdańskiej cieszyły się wysoką rentownością, a gdyby skasować tylko część z nich, pozostałe byłyby praktycznie rentowne.

6. Pomiędzy pociągami z Warszawy Gdańskiej o 16.26, a 17.19, odjeżdżały jeszcze dwa pociągi, które skasowano (w porze największego szczytu!). Pierwszym z nich - do Legionowa wyjeżdżało z Warszawy ok. 100 osób, a drugim - do Ciechanowa ok. 300 osób. Czy te osoby zmieszczą się dodatkowo do pociągu o 17.19 którym wyjeżdżało ponad 400 osób?

Podstawowe rekomendacje

1. Wnosimy o jak najszybsze przywrócenie porannych pociągów zapewniających dojazd do pracy i szkoły w Wyszkowie na ósmą, zarówno od strony Tłuszcza, jak i Ostrołeki.

2. Postulujemy przywrócenie najpopularniejszych kursów RegioPlus pomiędzy Legionowem i Warszawą, zapewnienie im na stałe trzech składów EZT, które będą nocować na wolnych torach na stacji Legionowo.

3. Postulujemy jak najszybsze przywrócenie co najmniej jednego pociągu z Warszawy Gdańskiej w stronę Legionowa, Nasielska i Ciechanowa pomiędzy godzinami 16:26 i 17:19.

Pobierz raport

Szczegółowy raport można pobrać pod adresem:

czt.zm.org.pl/files/raporty/Raport_6_2004_wlasciwy.pdf (PDF 1 MB)