Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

Centrum Zrównoważonego Transportu w ostatnich trzech miesiącach dawało o sobie znać głównie w środowisku kolei i samorządów. Razem ze starostami Płońska i Sierpca monitorowaliśmy postępy działań Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego zmierzających do obiecanego przywrócenia kursowania pociągów pomiędzy Nasielskiem i Sierpcem oraz Sierpcem i Lipnem (uzupełnienie linii Toruń - Sierpc w województwie mazowieckim). Utworzona spółka Kolej Mazowiecka rokuje nadzieje na przywrócenie tych pociągów ze względu, iż znalazły się podobno dodatkowe pieniądze w jej budżecie na pokrycie przejazdów deficytowych. Nowy rozkład jazdy został już jednak zamknięty bez linii Nasielsk - Sierpc i zmiany możliwe będą dopiero w lutym 2005. Niezależnie od tego wzmagamy starania, aby przetarg spółki na nowy tabor uwzględniał kupno szynobusów, a nie tylko składów elektrycznych. Jak zapewnia marszałek Bogusław Kowalski, przetarg na szynobusy jest w planach.

Podobna sytuacja jak w Płońsku zaistniała w Opocznie i Końskich leżących odpowiednio w województwie Łódzkim i Świętokrzyskim, na trasie linii Skarżysko Kamienna - Tomaszów Mazowiecki. Tam z powodu braku porozumienia województw pomiędzy sobą, przez pewien czas planowano w ogóle zawiesić kursowanie pociągów od nowego rozkładu jazdy, mimo iż obecnie jeździ tam 6 par pociągów w ciągu doby. Ze względu na determinację starostwa opoczyńskiego w dniu 11 października 2004 w Opocznie odbyło się spotkanie w tej sprawie, na które zaproszono przedstawicieli Centrum.

Przed spotkaniem postanowiliśmy przeprowadzić badania frekwencji w pociągach na tej linii. Odbyły się one 8 października. Wraz z dwoma wolontariuszami udało nam się pojechać wszystkimi pociągami na trasie, a także częściowo skontrolować frekwencję na linii Koluszki - Tomaszów Mazowiecki i Radom - Tomaszów Mazowiecki. Okazało się, nie po raz pierwszy, że nierentowność linii kolejowej wynika tylko i wyłącznie z postępowania PKP, gdyż pasażerów praktycznie w każdym pociągu była ponad setka.

Badania te były bardzo przydatne, bo na spotkaniu mieliśmy w ręku poważne argumenty, z którymi trudno było dyskutować przedstawicielom PKP i Urzędów Marszałkowskich. Po spotkaniu nawiązaliśmy kontakt z Łódzkim Zakładem Przewozów Regionalnych, który otrzymał od nas propozycje zmian na liniach kolejowych w rejonie Tomaszowa Mazowieckiego. Propozycje te otrzymały także odpowiednie urzędy marszałkowskie oraz Świętokrzyski Zakład PR. Już pojawiły się informacje, że być może od nowego rozkładu jazdy jednak pojedzie na linii Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko Kamienna 5 par pociągów, zamiast wcześniej planowanych dwóch.

Obecnie Centrum rozpoczyna działania wspierające rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie oraz przygotowuje propozycje usprawniające i obniżające koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej.