Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

Metro, kolej nie zawsze podziemna

Praskie metro na peryferiach wyjeżdża na powierzchnię ziemi, a czasem nawet sporo ponad nią. Na zdjęciu odcinek linii B Lužiny - Hůrka.

Pozwala to uniknąć kosztownego drążenia tuneli i przyspiesza budowę. Tutaj dla odmiany odcinek Černý Most - Rajská zahrada, wykonany w 1998 r.

Dla ochrony pociągów przed warunkami atmosferycznymi i mieszkańców przed hałasem linia poprowadzona jest wewnątrz specjalnej tuby.

Na stacji Rajská zahrada, żeby ułatwić dostęp do metra od strony dużego osiedla mieszkaniowego, zróżnicowano poziomy, na którym biegną tory. Dzięki temu na oba perony można dostać się bez pokonywania żadnych schodów.

Dodatkowo, ponieważ peron w kierunku centrum usytuowany jest niżej, większość pasażerów ma zawsze "z górki" - rano wsiadają z dolnego poziomu; po południu, wracając do domu, wysiadają na górnym.

Metro a rowery

Na wschodnim odcinku linii B "dach" tuby metra tworzy szeroką, bezkolizyjną pieszo-rowerową promenadę.

Zjazd z promenady na ziemię w rejonie stacji Rajská zahrada wykorzystuje zróżnicowanie poziomów torów na stacji.

Stacja myjnia

Linia A w maju 2006 r. wydłużyła się o jedną stację, choć nie wybudowano ani metra nowych torów. Jak to możliwe? Udostępniono dla podróżnych część stacji techniczno - postojowej. Zachodnia hala "zajezdni" - dawniej myjnia - stała się stacją "Depo Hostivař" i nowym węzłem przesiadkowym.

Metro a tramwaje

Mimo trzech linii metra, w Pradze nikt poważny nie proponuje likwidacji linii tramwajowych. Z okolic stacji metra wyrzuca się za to ruch drogowy, tworząc strefy piesze doskonale obsługiwane komunikacją publiczną - metrem oraz tramwajami. Przykładem takiej strefy może być np. Palmovka w północno-wschodniej części miasta.

Strefa piesza-tramwajowa obejmuje skrzyżowanie ulic Zenklovej i Na žertvách oraz kilka przyległych.

W efekcie Libeňský most dla samochodów kończy się ślepo. Oprócz tramwajów na skrzyżowanie za mostem wjeżdżać może jedynie - w określonych godzinach - zaopatrzenie targowiska.

Widać, że na Zenklovej samochody się po prostu nie zmieszczą.

Inna strefa pieszo-tramwajowa - Palackého náměstí - nad południowym wyjściem ze stacji metra Karlovo náměstí.

O uspokojeniu ruchu nad stacją metra Anděl można poczytać w odrębnym artykule [zobacz >>>].