Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

Po ponad pół wieku nieprzerwanej dominacji samochodów i autobusów na ulicach Dublina, władze miasta zorientowały się, że rozbudowa układu drogowego nie jest w stanie rozwiązać problemów komunikacyjnych rozwijającego się miasta. W 2004 r. tramwaj w wielkim stylu powrócił do stolicy Irlandii. Wybudowano dwie nowoczesne linie tramwajowe, zwane dla niepoznaki Light Rail (lekka kolej) albo Luas (po irlandzku "szybkość"). Na zdjęciu końcowy przystanek linii zielonej - St Stephen's Green.

Krytycy zwracają uwagę na brak połączenia obu linii w centrum miasta - przesiadka wymaga 10-minutowego spaceru, co bardzo ogranicza funkcjonalność systemu. Mimo to tramwaj cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców Dublina.

Reintrodukcję można uznać za udaną - w 2005 r. Luas przewiózł 22 mln pasażerów i wypracował 0,2 mln euro zysku; w 2006 - odpowiednio 26 mln pasażerów i 5,6 mln euro zysku (pierwotnie zakładano deficyt na poziomie 2,5 mln euro rocznie w pierwszych latach funkcjonowania tramwaju).

Wyprodukowane przez Alstom tramwaje Citadis są dwukierunkowe, dwustronne i w pełni niskopodłogowe.

Różnica wysokości pomiędzy peronem przystanku a podłogą tramwaju nie przekracza 1 cm, co zwiększa dostępność tramwaju i przyspiesza wymianę pasażerów na przystanków.

Końcowy przystanek linii czerwonej znajduje się pod główną stacją kolejową Dublina - Connolly Station.

Tabor dwukierunkowy jest droższy, ale ogranicza zapotrzebowanie na terenochłonne pętle.

Zadaszony parking Bike&Ride na Connolly - odległość od stojaka do drzwi tramwaju nie przekracza 5 m.

Wyświetlacze pokazujące czas do przyjazdu tramwajów to już standard, jeśli chodzi o informacje dla pasażerów.

Wieczorami tramwaje na obu liniach kursują do godz. 0:30.

Żeby tramwaj spełnił swoją rolę, musi docierać do gęsto zabudowanego centrum. Często nie starcza już wtedy miejsca dla samochodów.

Dlatego w śródmieściu zaroiło się od znaków zakazu wjazdu z dopiskiem Ach amháin Tramanna - nie dotyczy tramwajów.

Obecnie trwa budowa trzeciej linii - odgałęzienie linii czerwonej do rewitalizowanego obszaru doków. Jednocześnie linia zielona wydłużana jest na dalekie przedmieście, poza południowe granice Dublina.

W planach są kolejne trzy linie, zarówno w ścisłym centrum miasta, jak i na przedmieściach. Na zdjęciu Dawson Street - tutaj również samochody będą musiały ustąpić miejsca, by umożliwić wyczekiwane połączenie linii zielonej i czerwonej.

Warto zwrócić uwagę, że tramwaj traktowany jest jako uzupełnienie, a nie konkurencja dla innych środków transportu szynowego - takich jak kolej aglomeracyjna DART (Dublin Area Rapid Transit) czy regionalna Commuter, śmigające estakadami nad centrum miasta. W planach jest także budowa podziemnego metra.