Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

II Spotkanie Generalne Koalicji Lanckorońskiej

W dniach 8-10 września odbyło się w Krakowie Spotkanie Generalne Koalicji Lanckorońskiej. Udział wzięło 30 osób z 14 organizacji i 10 miejscowości. Program obejmował m.in. omówienie problemów Podhala, opracowanie strategii działań przed Euro 2012, szkolenie na temat promowania transportu publicznego w ruchu ulicznym, prezentujące działania krakowskie na tle doświadczeń innych miast europejskich (m.in. udział Krakowa w projekcie Civitas Caravel), oraz podsumowującą konferencję prasową.

Dodatkowym, nieplanowanym wcześniej punktem była kwestia konsultacji społecznych. Zenon Michajłowski ze stowarzyszenia IDEA 2000 podjął się zorganizowania grupy monitorującej konsultacje inwestycji transportowych w Polsce - zarówno przykłady dobrych praktyk jak i nieprawidłowości. Kontakt przez sekretariat Koalicji [zobacz >>>].

Turyści też chcą Tatr bez spalin i hałasu

Po referacie Dagny Bernackiej ze stowarzyszenia Pasterska Kraina uczestnicy Spotkania Generalnego jednogłośnie poparli protesty mieszkańców Podhala przeciwko rozbudowie dróg ekspresowych u podnóża Tatr, proponując w zamian modernizację zapuszczonej linii kolejowej. Dzisiaj, w XXI w., pociąg z Krakowa do Zakopanego jedzie o godzinę dłużej niż przed II wojną światową. Warto przypomnieć, że Koalicja od roku konsekwentnie walczy m.in. o umieszczenie budowy linii Podłęże - Piekiełko, która skróciłaby podróż pociągiem do Zakopanego i Nowego Sącza o połowę, na tzw. liście indykatywnej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko [zobacz >>>].

Ekolodzy uważają, iż miejscowości wypoczynkowe, takie jak Zakopane zasługują na szczególną dbałość o zachowanie walorów krajobrazowych, ciszy i czystego powietrza. Przestrzegają ponadto, że turyści będą chętniej wybierać zagraniczne kurorty, do których bez problemu można dojechać koleją, nie narażając się na stres związany z tkwieniem w korkach samochodowych wśród spalin.

Na konferencji prasowej na zakończenie Spotkania Generalnego omówiono stanowisko Koalicji Lanckorońskiej w sprawie zrównoważonego rozwoju Podhala [zobacz >>>]. Przedstawiono także porównanie obsługi koleją Podhala z miejscowościami wypoczynkowymi w słowackiej części regionu tatrzańskiego, które niestety wypada miażdżąco dla Polaków.

Zdjęcia

Grupa warszawska zbiera się przed wyjazdem do Krakowa przed wystawą zorganizowaną przez koalicjantów z Łodzi :-)

Pociąg jest środkiem transportu preferowanym przez ekologów w podróżach dalekobieżnych.

Po dwóch dniach debatowania udaliśmy się w teren poobserwować rozwiązania przedstawione podczas szkolenia. Na zdjęciu ul. Lubicz koło Dworca Głównego - wydzielony separatorami pas autobusowo-tramwajowy i wspólny przystanek z wysepką i podniesionym pasem ruchu pomiędzy peronem a chodnikiem.

Podniesiony pas ruchu przy przystanku w jezdni, również ul. Lubicz. Podobne rozwiązanie opisywaliśmy w relacji z Pragi [zobacz >>>], cieszymy się, że wreszcie zawitało na polskie ulice.

Kolejny krakowski kontrapas dla rowerów wytyczony został na ul. Warszawskiej. Czy to jakaś aluzja?

Wizyta w zajezdni Podgórze - remont niskopodłogowego Bombardiera.

Liczne okazje zazdrosnego oglądania ulic jednokierunkowych, obustronnie otwartych dla rowerów, na które w Warszawie nie możemy się doczekać.

Prezentacje ze szkolenia

Piotr Dera, Politechnika Krakowska - Stosowanie priorytetów dla transportu zbiorowego na przykładzie Krakowa: PDF, 5017 kB

Łukasz Franek, Politechnika Krakowska / Projekt CiViTAS CARAVEL - Promowanie komunikacji miejskiej: PDF, 3003 kB

Zobacz także

Federacja Komitetów Protestacyjnych Skalnego Podhala:

www.buntwdzianiszu.neostrada.pl

Projekt Civitas Caravel w Krakowie:

www.caravel-krakow.pl