Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

W poniedziałek, 27 marca, Minister Gospodarki Estonii oraz Ministrowie Transportu Finlandii, Polski, Litwy i Łotwy podpisali w Brukseli Deklarację o Wspólnocie Interesów. Deklaracja ta dotyczy udziału tych państw w kolejowym projekcie RailBaltica.

Zgodnie z podpisanym w Brukseli dokumentem dalsze prace nad projektem obejmować będą źródła finansowania i wybór trasy projektu linii kolejowej łączącej Polskę z Finlandią. Poza tym, na spotkaniu w stolicy Belgii, ministrowie omówili problem ochrony środowiska w zakresie budowy linii Helsinki – Warszawa.

Dla Estonii najważniejsze są: intensyfikacja międzynarodowej komunikacji pasażerskiej, zwiększenie liczby przewozów całopociągowych i integracja z infrastrukturą kolejową w Europie - powiedział zastępca kanclerza w Ministerstwie Gospodarki Estonii, Natan Tynisson. RailBaltica to jeden z najważniejszych projektów kolejowych Unii Europejskiej. Linia ta ma połączyć Warszawę z Kownem, Rygą, Talinem i Helsinkami.

Przypomnijmy jednak, że jak na razie w polskich planach na okres 2007-13 przewidywana jest jedynie modernizacja odcinka Warszawa - Tłuszcz. Zdaniem Centrum Zrównoważonego Transportu słusznie - ten odcinek jest w najgorzym stanie i najbardziej obciążony ruchem. Odcinek Tłuszcz - Białystok, jest w jak na polskie warunki dobrym stanie, można na nim osiągać prędkości do 120 km/h. Za Białymstokiem ruch jest niewielki. W zeszłym roku PKP Intercity zlikwidowało jedyny pociąg z Warszawy na Litwę, a wszyscy jego pasażerowie zmieścili się w jednym autobusie.

(źródło: RZD Partner, za Rynek Kolejowy, 28 marca 2006)