Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

Według naszych nieoficjalnych informacji niewzruszone stanowisko organów wspólnotowych zmusiło polski rząd do wycofania wniosku o przesunięcie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 1,2 mld euro z sektora kolejowego na drogowy.

Choć decyzja nie została jeszcze publicznie ogłoszona, grupa Zielonych w Parlamencie Europejskim zamieściła już informację na swojej stronie:

www.greens-efa.eu/eu-cohesion-funds-back-on-track-4380.html

Mamy nadzieję, że pozostałe ponad trzy lata do końca okresu kwalifikowalności wydatków umożliwą zagospodarowanie tych środkow na nowe projekty. Powinny one mieć charakter rewitalizacji, co uprości czas przygotowania i realizacji, a także przyniesie szybko znaczące efekty w postaci skrócenia czasów jazdy. Naszym zdaniem w pierwszej kolejności należy rozważyć rewitalizacje linii:

- Głogów - Zielona Góra - Rzepin (tzw. Nadodrzanka),

- Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra,

- Koniecpol - Częstochowa - Lubliniec - Opole (skrócenie czasu jazdy Warszawa - Wrocław do poniżej 4 godzin)

- Starachowice - Sandomierz - Ocice (przywrócenie relacji Warszawa - Rzeszów z czasem jazdy ok. 4 godzin).

Informację o przesunięciu środków ogłosił premier Donald Tusk w styczniu biezacego roku jako już podjętą i przesądzoną. Jednak z przesłaniem wniosku o zgodę Komisji Europejskiej zwlekano niemal pół roku - aż do ostatnich dni czerwca. Prawdopodobnie czekano na objęcie przez Polskę prezydencji w Unii.

Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do tej decyzji, w szczególności:

- organizacjom, które poparły przygotowany przez Zielone Mazowsze apel do Komisji Europejskiej [zobacz >>>];

- Dr. Andrzejowi Kassenbergowi i dr. Grzegorzowi Kostrzewie-Zorbasowi za pomoc i cenne uwagi;

- Marcinowi Harembskiemu za tłumaczenie na angielski;

- Trevorowi Garrodovi, przewodniczącemu Europejskiej Federacji Pasażerów za nagłośnienie w Unii;

- Europosłowi Michaelowi Cramerowi i innym posłom frakcji Zielonych za podjęcie intensywnych i systematycznych działań;

- Brianowi Simpsonowi, przewodniczącemu Komisji Transportu i Turystyki PE, posłom Komisji oraz Siimowi Kallasowi, wiceprzewodniczącemu Komisji Europejskiej odpowiedzialnemu za transport - za zdecydowaną postawę na straży polityk UE.