Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

Streszczenie

Trwa akcja Zielonego Mazowsza, Towarzystwa Przyjaciół Szalonego Wózkowicza i SISKOM-u na rzecz Warszawy bez barier. W weekend 30-31 lipca 2011 r. nasi wolontariusze dokonali przeglądu wszystkich znanych nam przejść podziemnych i nadziemnych (kładek) wyposażonych w windy. Odwiedziliśmy 41 przejść w całej Warszawie oraz jedno w Markach. Kładki w 3 miejscach były w przebudowie, a w jednej w trakcie likwidacji. W 38 pozostałych miejscach skontrolowaliśmy stan i działanie łącznie 99 wind i podnośników.

Wnioski są zaskakujące - 54% wind (53 szt.) nie działa. Z pozostałych 46% podnośników testującym udało się skorzystać. Z tych 46% działających podnośników 11% zdradza objawy zbliżającej się awarii (np. zacinające się drzwi, dziwne dźwięki w trakcie ruchu kabiny itp).

Jednak ważniejsze wyniki daje nie procent działających wind, a procent kładek lub przejść podziemnych, które umożliwiają osobie niepełnosprawnej przejazd. Co z tego bowiem, że wjedziemy jedną sprawną windą na kładkę, skoro po drugiej stronie kolejna winda będzie nieczynna? Taka kładka tak czy inaczej jest w 100% niedostępna dla niepełnosprawnego. Dlatego poza zliczeniem działających wind liczyliśmy też kładki i przejścia podziemne dostępne dla niepełnosprawnych, którymi można przejechać w każdym z obsługiwanych kierunków. Takich w pełni dostępnych przejść było tylko 26% (10 sztuk). Zliczyliśmy też przejścia podziemne, w których można przejechać, ale tylko w niektórych kierunkach - np. pod Rotundą można się przesiąść z tramwaju na tramwaj, ale do autobusu już nie wszędzie - takich przejść było 16% (6 szt.)

58% (22 szt.) przejść wyposażonych w windy nie umożliwiało przejazdu niepełnosprawnym w żadnym z kierunków.

Dodatkowe informacje

Trzech wolontariuszy podczas testów zostało uwięzionych w kabinie podnośnika. Dwóm udało się wydostać o własnych siłach: jeden z nich musiał wrócić na poziom z którego ruszył (tę windę uznaliśmy za niesprawną), drugi poruszał kabiną w górę i w dół i za którymś razem blokada drzwi zwolniła się pozwalając mu samodzielnie opuścić kabinę (ta winda została uznana za sprawną).

Trzeci z zatrzaśniętych testujących miał najmniej szczęścia - czekając na konserwatora spędził w ciasnej i nie wentylowanej kabinie 21 minut. Przez ten czas za pomocą licznika rowerowego wyposażonego w funkcję termometru, mierzył temperaturę powietrza. Temperatura w kabinie, mimo dość chłodnej aury, wzrosła w czasie oczekiwania na pomoc z około 20 do 27,5 stopnia Celsjusza. Nic dziwnego, że starszym paniom z naszego poprzedniego testu kładek [zobacz >>>] robiło się w identycznej sytuacji słabo, skoro i naszemu testerowi (w pełni zdrowemu rowerzyście) czekanie w duchocie sprawiało problemy.

Wolontariusze sprawdzali nie tylko działanie wind, ale także ich stan. W niektórych windach (np tych przy Armii Krajowej / Słowackiego [zobacz >>>]) panował trudny do opisania brud. Nie dziwiły też potłuczone szyby. W pojedynczych przypadkach nasi wolontariusze odnotowali odstające elementy wyposażenia podnośników posiadające ostre kanty, czy wyrwane przyciski. Tylko w jednej windzie (na Toruńskiej przy M1), czyli już poza obszarem Warszawy i kompetencji ZDM, zanotowano zapach środka do czyszczenia sugerujący niedawne mycie windy.

Dokładne wyniki

Lokalizacja przejścia Liczba wind Czy da się przejechać? Windy niesprawne Uwagi testujących
Al. Armii Krajowej / Słowackiego 4 NIE 4 Mnóstwo rdzy, potłuczone szyby.
Al. Jerozolimskie / C.H. Blue City 2 TAK 0 Kładką zarządza prywatna firma.
Al. Niepodległości / Biblioteka Narodowa 2 TAK 0
Andersa / Słomińskiego 3 NIE 3 Tester zablokowany w windzie. 21 minut oczekiwania na konserwatora. Guzik ALARM nie działa. Gdyby użytkownik nie miał telefonu komórkowego, pozostałby zatrzaśnięty.
Czecha / Edisona 2 NIE 2
Czerniakowska / 29 Listopada 2 NIE 1
Czerniakowska / Bartycka 2 NIE 1
Czerniakowska / Hołówki 2 NIE 1
Czerniakowska / Zaruskiego 2 NIE 1 W kabinie dostępne przyciski: żółty, zero, raz, dwa, trzy. Układ przycisków mało czytelny, nieintuicyjny, nie wiadomo którego użyć.
Grochowska / Jubilerska 2 NIE 1 Uszkodzony przycisk przywołania windy po północnej stronie.
Jagiellońska / PIMot 3 NIE 3 Kładka oddana do użytku pod koniec 2010 roku. Na dwóch podnośnikach kartki z terminem naprawy do 15 lipca, a trzeciej - do 25 lipca.
Marynarska / Postępu 3 TAK 0 Brak numeru do konserwatora.
Ostrobramska / C.H. Promenada 2 NIE 2
Ostrobramska / Kinowa 2 NIE 1
Ostrobramska / Motorowa 2 NIE 1
PKP Al. Jerozolimskie 4 CZĘŚCIOWO 1
PKP Rakowiec 6 CZĘŚCIOWO 4 W jednej z działających wind (zejście z Grójeckiej z kierunku Śródmieścia na peron w kierunku Radomia) zacinają się drzwi, w drugiej działającej (z przystanku tramwajowego ze strony Śródmieścia na peron w kierunku Dworca Zachodniego) drzwi ciężko się zamykają.
PKP Żwirki i Wigury 2 NIE 2
Plac Bankowy 5 TAK 0
Plac Czerwca 1976 r. 2 TAK 0 Próbujący przedostać się tędy przez ul. Traktorzystów po wyjściu z windy napotkają na schody.
Płowiecka / Jubilerska 2 NIE 2
Płowiecka / Trakt Lubelski 2 NIE 2
Powsińska / Limanowskiego 2 NIE 1 Jedna winda działa, ale nie otwierają się drzwi dolne po wschodniej stronie. W jednej z wind uszkodzona szyba.
Powsińska / Orężna 2 NIE 1
Prymasa 1000-lecia / Bema 65 2 NIE 2 Przy podnośnikach brak numeru do konserwatora
Prymasa 1000-lecia / Obozowa 2 CZĘŚCIOWO 1 Nieczynny podnośnik po stronie zachodniej – dostępna połowa przystanków autobusowych.
Rondo Dmowskiego 8 CZĘŚCIOWO 3 Brudno; w jednej działającej windzie uszkodzona listwa progowa (przystanek Centrum 09).
Rondo Zesłańców Syberyjskich 4 CZĘŚCIOWO 2 Podnośniki po stronie zachodniej nieczynne, brak w nich numerów do konserwatora. Jedna z działających wind po stronie wschodniej wydaje dziwne dźwięki podczas jazdy
Rzymowskiego / Cybernetyki 2 NIE 2 Brak numeru do konserwatora.
Słowackiego / Potocka 2 TAK 0 Podnośnik wygląda na nowy, dopiero co zainstalowany.
Sobieskiego / Czarnomorska 2 TAK 0 Drzwi otwierają się ciężko. Wykręcony przycisk bezpieczeństwa przy wschodniej stronie kładki. Po zachodniej stronie uszkodzona kartka z telefonem awaryjnym.
Sobieskiego / Iberyjska 2 TAK 0 Drzwi otwierają się ciężko. Winda wschodnia – nie działa oświetlenie. W jednej z wind – odchody.
Sobieskiego / Instytut Psychiatrii i Neurologii 2 NIE 2 Wschodnia strona kładki - otwarta skrzynka z elektryką.
Sobieskiego / Kostrzewskiego 2 TAK 0 Drzwi otwierają się ciężko. Winda po stronie wschodniej – uszkodzona szyba. W podnośniku po wschodniej stronie częściowo zerwana kartka z telefonem awaryjnym.
Toruńska / C.H. Marki 1 TAK 0 Kładką zarządza prywatna firma.
Tunel Wisłostrady 4 CZĘŚCIOWO 3 W jedynej działającej windzie jest bardzo brudno.
WKD Al. Jerozolimskie 2 NIE 2 Wybite szyby
Wołoska / Galeria Mokotów 2 NIE 2 Kładką zarządza prywatna firma. Brak numeru do konserwatora. Z kabiny jednej z wind (mimo braku deszczu) cieknie woda.
Razem podnośników: 99 W tym nieczynnych: 53 54% nie działa, 11% działa z problemami

Kładki nie oddane jeszcze do użytku i nie wzięte pod uwagę w zestawieniu to:

- Żwirki i Wigury / 1 Sierpnia,

- Ostrobramska / Grenadierów,

- Grochowska / Garwolińska.

Kładka w likwidacji: Marymoncka / Przy Agorze.

Razem przejść W pełni przejezdne Nieprzejezdne Częściowo przejezdne
38 10 22 6
100% 26% 58% 16%

Wybór zdjęć

Od 15 lipca ten podnośnik przy przystanku PIMOT [zobacz >>>] powinien być już sprawny. Niestety nie jest.

Tutaj obiecanych terminów naprawy było już kilka. Tylko pojechać windą wciąż się nie da, a stan ten według informacji na kartce trwa od 3 czerwca 2011 r, czyli prawie 2 miesiące (!)

Ul. Czerniakowska. Tu nawet nie wysilano się na podanie terminu. Zamknięte do odwołania.

A tutaj nie uchowała się nawet kartka. Ale podnośnik i tak nie działa.

Użytkownicy sami podsumowali zarządcę kładki na Jagiellońskiej.

Wbrew pozorom niewiele jest miejsc, w których znaleźliśmy ślady oczywistej dewastacji. Najczęściej podnośniki stoją z powodu zwykłej awarii.

Tutaj (ul. Sobieskiego) za awarię może odpowiadać otwarta skrzynka elektryczna. To niestety dość częste [zobacz >>>] i to nie tylko przy kładkach [zobacz >>>].

Stalowe elementy przeżarte na wylot przez rdzę to też raczej nie wina wandali.

Dworzec Gdański. Temperatura w niewentylowanej kabinie podnośnika nieubłaganie rośnie, a konserwatora nie widać. W taki sposób jeden z naszych testerów spędził w kabinie ponad 20 minut.

Ponownie ul. Czerniakowska. Przycisków w kabinie jest cała masa, ale właściwie to który trzeba wcisnąć by pojechać w dół?

Kładka przy M1 Marki. Ten podnośnik może nie wygląda pięknie, ale przynajmniej działa. Może dlatego, że zarządcą nie jest ZDM?

A to już kładka na Radzymińskiej. Dziwnym zbiegiem okoliczności nie zdarzają się awarie lub dewastacje betonowych pochylni. Woda także im nie szkodzi tak jak instalacjom elektrycznym wind. Dlatego takich miejsc nawet nie testowaliśmy. Nie było potrzeby.

Podziękowania

Serdecznie dziękujemy Michałowi Batorowiczowi, Ewelinie Całce, Danielowi Figurze, Marcinowi Jackowskiemu, Grzegorzowi Mitalowi, Grzegorzowi Romanikowi, Bogdanowi Rossie, Wojciechowi Szewczykowi, Łukaszowi Wildangierowi, Patrykowi Wojdatowi oraz Jerzemu za poświęcenie prywatnego czasu w weekend na objechanie miasta i zebranie materiałów niezbędnych do powstania niniejszego zestawienia.

Markowi Sołtysowi (znanemu szerzej jako Szalony Wózkowicz) dziękuję zaś za konsultację merytoryczną i wsparcie duchowe.

Zobacz też

Fotorelacja z wcześniejszych testów kładek na Pradze Południe: [zobacz >>>]

Fotorelacja z wcześniejszej wizyty na nowej kładce przy Jagiellońskiej: [zobacz >>>]

Pilotażowe testy sprzed trzech lat w ul. Słowackiego: [zobacz >>>]

Kolejny kompleksowy test - trzy miesiące później: [zobacz >>>]