Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

Zielone Mazowsze członkiem EPF

Od stycznia 2010 roku Zielone Mazowsze jest członkiem stowarzyszonym Europejskiej Federacji Pasażerów (European Passengers' Federation - EPF). EPF zrzesza organizacje reprezentujące pasażerów i promujące zrównoważony transport poprzez dążenie do poprawy standardów transportu publicznego i podróży długodystansowych w Europie. EPF dąży też do zwiększenia zakresu praw pasażera w Europie:

www.epf.eu

W związku z naszym członkostwem w EPF wysłaliśmy wysłannika na doroczną konferencję EPF, która w 2010 roku odbyła się w Malmö w Szwecji. Gościem konferencji była m.in. Veronica Manfredi z Komisji Europejskiej DG MOVE.

Prezentacje z konferencji w Malmö

Prezentacje z konferencji można pobrać ze strony EPF:

www.epf.eu/en/news.html

Szczególną uwagę chcemy zwrócić na dwie prezentacje, istotne w kontekście aktualnych problemów polskiej kolei.

Pierwszą z nich jest wystąpienie wiceprezesa EPF Christophera Irwina, który zebrał dane Komisji Europejskiej dotyczące satysfakcji z usług i produktów w Unii Europejskiej. Okazuje się, że w przeciwieństwie do nowych samochodów, transport publiczny jest jedną z usług dających najmniej satysfakcji konsumentom w całej Europie.

Ciekawe przekrojowe spojrzenie na problemy kolei dał także Jacques Dirand z CER, który pokazał, że bez finansowania kolei na odpowiednim poziomie liberalizacja rynku kolejowego oraz wprowadzenie konkurencji nie zapewni kolejom odpowiedniej bazy do rozwoju i konkurencji z transportem samochodowym. Jednym z wykorzystanych w prezentacji przykładów jest właśnie stan polskiej kolei.

Kilka migawek ze Szwecji

Przykład polskiej kolei prezentuje Jacques Diarand z CER.

Malmö Central Station - przystanek wszystkich linii autobusowych, które zatrzymują się przy stacji kolejowej. Jak widać na przystanku autobusy obowiązuje odwrotny kierunek ruchu wokół wyspy, który powoduje, że możliwe są przesiadki pomiędzy autobusami drzwi w drzwi bez konieczności zmiany peronu przystankowego.

Autobus miejski w Lund rutynowo pokonuje płytowe progi zwalniające.

Nawet namiastka śluzy autobusowej pozwala utworzyć fragment jezdni tylko dla autobusów. Na zdjęciu Lundalänken w Lund, czyli jezdnia dla autobusów zaplanowana na przyszłość jako separowana od ruchu ulicznego linia tramwajowa.

... albo tylko dla trolejbusów. W mieście Landskorona funkcjonuje od niedawna tylko jedna linia komunikacji miejskiej - trolejbus ze stacji kolejowej do centrum.

Organizacja wnętrza stacji kolejowej w Malmö. Uwagę zwraca rozświetlenie stacji światłem dziennym.

Organizacja węzła przesiadkowego kolei, autobusów miejskich i regionalnych oraz promów w Helsingborg. Trzy poziomy, na których umiejscowione są różne środki transportu dostępne są na tej stacji za pomocą jednej windy. Cała ta funkcjonalność oszałamia w sytuacji, kiedy jeszcze pod koniec lat 80. w tym miejscu pociągi przeprowadzane były przez plac portowy przez przewodnika niosącego przed nimi czerwoną flagę ostrzegawczą.

Lokalna stacja kolejowa Landskorona, przykład połączenia biznesu z potrzebami estetyki - budynek przypomina stację kolejową, ale w środku mieści się hipermarket, w którym osoby przyjeżdżające koleją do miasta mogą zrobić popołudniowe zakupy.

A skoro już o hipermarketach, to w tym zabytkowym budynku mieści się prozaiczny dyskont spożywczy.

Koleje szwedzkie satysfakcjonującą jakość przewozów zapewniają zarówno starymi składami z lat 70...

...jak i najnowszymi superszybkimi pociągami X2000.

Szwedzi nie widzą żadnego problemu aby ruch pieszy i rowerowy był pomieszany na miejskim deptaku w Malmö.

Przejście pieszo-rowerowe pd ulicą nie musi przypominać kazamatów, ani zmuszać ludzi do nakładania drogi, jeśli jest wystarczająco szerokie i nie wymagające pokonywania schodów.

Parking rowerowy na stacji kolejowej w Lund.