Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

W ostatnim czasie prasa podała listę 52 ulic, na których warszawska drogówka zaleciła podniesienie dopuszczalnej prędkości. Jest to tym dziwniejsze, że policja zawsze walczyła z plagą zbyt szybkiej jazdy organizując akcje, kontrole i prowadząc edukację. Zaczęło to nawet przynosić efekty i w 2005 roku po raz pierwszy od wielu, wielu lat czarne statystyki wypadków i ofiar w Warszawie zaczęły lekko spadać. Trend ten utrzymał się w roku 2006, czemu drogówka postanowiła widocznie zapobiec zgłaszając pomysł ponownego podniesienia prędkości na części ulic, gdzie jeszcze całkiem niedawno prędkość tę ograniczano.

Nasza ocena bezpieczeństwa

Sprawdziłem, co o ulicach proponowanych do podniesienia prędkości mówi raport n.t. bezpieczeństwa na drogach w 2005 roku przygotowany przez ZDM ( www.zdm.waw.pl/docs/doc1216.doc ), gdzie podano najbardziej niebezpieczne miejsca w Warszawie. Oceniłem też (z pamięci, więc niestety niekompletnie), czy przy danej ulicy występuje ryzyko kolizji z rowerzystą (zakładałem, że nie, gdy ulica posiadała ścieżkę rowerową lub ciąg pieszo-rowerowy na całej długości), pieszym (zakładałem, że ryzyka nie ma, gdy wszystkie przejścia dla pieszych posiadały sygnalizację świetlną), czy innym kierowcą (zakładałem, że ryzyko nie występuje, gdy wszystkie skrzyżowania są bezkolizyjne lub posiadają sygnalizacje świetlną, a parkowanie wzdłuż ulicy nie jest dozwolone). Krótko mówiąc warunki do spełnienia niezbyt wygórowane jak na ulice, po których mamy jeździć 70-80km/h, ale konieczne, by droga taka była rzeczywiście bezpieczna.

Druzgoczące wyniki

Otrzymane wyniki są druzgoczące dla pomysłodawców podnoszenia prędkości. Z 52 ulic wymienionych tylko 3 (Rosoła, Dolina Służewiecka i trasa Siekierkowska) są faktycznie na tyle bezpieczne, że można by tam podwyższyć dopuszczalną prędkość bez dużych obaw, że spowoduje to negatywne skutki. Pozostałych 49 ulic albo nie ma ścieżki rowerowej, albo nie ma świateł na skrzyżowaniach lub pasach, albo też jest usiane miejscami uznanymi przez ZDM i tę samą Komendę Stołeczną za najniebezpieczniejsze w Warszawie. Oto kilka przykładów wraz z proponowanym przez drogówkę nowym ograniczeniem prędkości:

- Grochowska (2 ofiary śmiertelne, 28 rannych i 4 stłuczki w samych tylko 6 miejscach niebezpiecznych) - proponowane podniesienie dopuszczalnej prędkości do 70km/h

- Al. Jerozolimskie (7 rannych i 28 kolizji w 6 miejscach niebezpiecznych) - proponowane 80km/h

- al. Jana Pawła II (4 punkty niebezpieczne z 2 zabitymi, 19 rannymi i 28 kolizjami) - proponowane 70km/h

- Jagiellońska (2 zabitych, 5 rannych i 8 kolizji w 2 czarnych punktach) - proponowane 80km/h, przy czym niedawno obowiązujące tam ograniczenie do 50km/h zastąpiono znakami ograniczenia do 60km/h

- al. Niepodległości (1 zabity, 10 rannych, 7 kolizji w 2 czarnych punktach) - proponowane 70km/h

- al. Solidarności (1 zabity, 7 rannych, 8 kolizji w 2 punktach) - proponowane 60km/h

- Łopuszańska (1 zabity, 11 rannych w 2 punktach) - proponowane 70km/h

- Puławska (1 zabity, 9 rannych w 2 punktach niebezpiecznych) - proponowane 80km/h

- Grójecka (13 rannych w jednym punkcie) - proponowane 70km/h

Są to ulice, na których prędkość raczej należałoby drastycznie ograniczać i egzekwować jej przestrzeganie, a nie podwyższać do wartości, która dodatkowo te liczby uczyni jeszcze bardziej czarnymi! Zresztą całe zestawienie świeci równo 40 takimi niebezpiecznymi miejscami, w których w samym 2005 roku zginęło łącznie 10 osób, a 149 zostało rannych. Wydarzyło się też w nich 159 kolizji. A przecież poza czarnymi punktami z listy ZDM, wypadki i stłuczki też się zdarzają (a w tej liście nie mogły zostać ujęte, bo nie ma ich w raporcie ZDM). Dodam też, ze raport ogranicza się tylko do 2005 roku, kiedy to liczba wypadków na drogach była najniższa od lat!

Powstaje więc pytanie: Czy to kolejny "cudowny" pomysł na korki, przedwyborcza kampania o głosy kierowców, czy może działanie na zlecenie firm pogrzebowych? I jaką role w tym odgrywa drogówka, której powinno zależeć na jak najmniejszej liczbie zdarzeń drogowych?

Dokładne zestawienie

Ulica Odcinek Ryzyko kolizji z rowerzystą Ryzyko kolizji z pieszym Ryzyko kolizji z samochodami Miejsca niebezpieczne Zabici Ranni Kolizje
Boboli brak ścieżki przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł
Chałubińskiego brak ścieżki - parkowanie wzdłuż ulicy
Czecha Do granicy obszaru zabudowanego brak ścieżki - -
Czerniakowska brak ścieżki - skrzyżowania bez świateł, parkowanie wzdłuż ulicy
Dolina Służewiecka NIE (ciąg p-r) - -
Drewny w kierunku z płd Nie występuje skrzyżowania bez świateł
Fieldorfa ścieżka tylko na części - -
Górczewska Od Prymasa 1000lecia do Powstańców śl. NIE (ścieżka) przejścia bez sygnalizacji - Skrzyżowanie z Powstańców Śl., Skrzyzowanie z Prymasa 1000-lecia 15
Grochowska brak ścieżki - skrzyżowania bez świateł Skrzyzowanie z Terespolska, Zamieniecką, Wspólną droga, odc Lubelska-Mińska, Rondo Wiatraczna-Garwolińska, Mińska-Międzynarodowa 2 28 4
Grójecka Od Banacha do Krakowskiej ścieżka tylko na części b.d. b.d. Skrzyzowanie z Korotyńskiego 0 13
Hynka brak ścieżki b.d. - Skrzyżowanie ze Żwirki i Wigury, Skrzyżowanie z Krakowską 14
Jagiellońska Od trasy Toruńskiej do Starzyńskiego brak ścieżki przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł Rondo Starzyńskiego, Odc. Budzyńskiej-Toruńska 2 5 8
Jana Pawła II ścieżka tylko na części przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł, parkowanie wzdłuż ulicy Skrzyżowanie z al. Solidarności, Anielewicza i rondo AK Radosław 2 19 28
Jerozolimskie Od Towarowej do granicy miasta ścieżka tylko na części przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł, parkowanie wzdłuż ulicy Skrzyżowanie z Łopuszańską, Rondo Zesłańców Syberyjskich, odc. Łopuszańska-Popularna, odc. Włodarzewska - Śmigłowcowa, odc. Sokołowskiego-Bitwy Warszawskiej 7 26
Kasprzaka brak ścieżki b.d. skrzyżowania bez świateł, parkowanie wzdłuż ulicy
Komisji Edukacji Narodowej NIE (ścieżka) przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł
Krakowska brak ścieżki b.d. liczne wjazdy w bramy i boczne uliczki Skrzyżowanie z Hynka 7
Łazienkowska brak ścieżki - -
Łopuszańska brak ścieżki b.d. - Skrzyżowanie z Al. Jerozolimskimi, odc. Jutrzenki - Światowa 1 11
Maczka NIE (ścieżka) - - Skrzyżowanie z Rudnickiego 7
Marynarska brak ścieżki - -
Modlińska ścieżka tylko na części przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł
Niepodległości ścieżka tylko na części przejścia bez sygnalizacji parkowanie wzdłuż ulicy Skrzyżowanie z Odyńca, skrzyżowanie z Batorego 1 10 7
Okopowa ścieżka tylko na części - - Rondo AK Radosław 18
Ostrobramska brak ścieżki - - Odc. Rodziewiczówny - Lotnicza 7
Pileckiego Od Puławskiej do Ciszewskiego ścieżka tylko na części przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł
Płowiecka brak ścieżki - parkowanie wzdłuż ulicy Odc. Marsa-Ostrobramska (?) 4
Połczyńska brak ścieżki przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł Odc. Dźwigowa-Powstańców Sl. 5
Popiełuszki brak ścieżki - parkowanie wzdłuż ulicy
Powsińska brak ścieżki - brak
Powstańców Śl. ścieżka tylko na części - - Odc. Dywizjonu 303-Bolkowska, Skrzyżowanie z Górczewską 4 8
Przyczółkowa w kierunku z płd przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł
Puławska Od Piaseczna do Wałbrzyskiej brak ścieżki przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł Skrzyżowanie z al. Lotników, odc Łagiewnicka-Maryli 1 9
Racławicka Od Wołoskiej do Żwirki i Wigury NIE (ścieżka) przejścia bez sygnalizacji b.d.
Rosoła Od Dolinki do Jeżewskiego NIE (ścieżka) - b.d.
Rzymowskiego brak ścieżki b.d. parkowanie wzdłuż ulicy
Sasanki brak ścieżki - -
Siekierkowska NIE (ścieżka) - -
Sikorskiego NIE (ciąg p-r) - - Skrzyżowanie z Witosa 7
Sobieskiego NIE (ścieżka) - parkowanie wzdłuż ulicy Skrzyzowanie z Chełmską 8
Solidarności Od Andersa do Jana Pawła II brak ścieżki - parkowanie wzdłuż ulicy Skrzyzowanie z Jana pawła, Skrzyżowanie z Andersa 1 7 8
Stanów Zjednoczonych brak ścieżki przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł Odc. Ostrobramska-Międzynarodowa 3
Towarowa brak ścieżki przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł, parkowanie wzdłuż ulicy
Trakt Brzeski brak ścieżki - -
Wał Miedzeszyński Od Wersalskiej do granicy miasta ścieżka tylko na części - -
Wiertnicza brak ścieżki przejścia bez sygnalizacji skrzyżowania bez świateł, parkowanie na ulicy
Wilanowska Odcinek dwujezdniowy NIE (ścieżka) przejścia bez sygnalizacji -
Wisłostrada NIE (ścieżka) - parkowanie wzdłuż ulicy
Witosa NIE (ścieżka) - - Skrzyzowanie z Sikorskiego 7
Wołoska ścieżka tylko na części - -
Żwirki i Wigury brak ścieżki - liczne wjazdy w bramy i boczne uliczki Odc. 1 sierpnia-Racławicka 4
RAZEM: 40 10 149 159
miejsc niebezpiecznych zabitych rannych kolizji