Koalicja Lanckorońska na rzecz Zrównoważonego Transportu

Szybki tramwaj na Barrandov

W listopadzie 2003 r. praska linia tramwajowa na Hlubočepy przedłużona została na osiedle Barrandov. Budowa trwała dwa lata. Na nowym odcinku znajduje się sześć przystanków, dwie estakady, dwa tunele i trzy skrzyżowania ze sygnalizacją świetlną. Wszystkie sygnalizacje z wyprzedzeniem wykrywają nadjeżdżający tramwaj i automatycznie przyznają mu zielone światło, tak że ten nie musi nawet zwalniać. W efekcie tramwaj pokonuje odcinek w ciągu 6-7 minut, osiągając prędkość handlową porównywalną z liniami metra, mimo gęściej rozmieszczonych przystanków (między Sídlište Barrandov a Geologická średnio co 400 m) i sporej różnicy wysokości (130 m, nachylenia miejscami przekraczające 6%).

Z drugiej strony fakt, że przystanki tramwajowe są rozmieszczone gęściej, a do tego zlokalizowane na powierzchni, skraca czas dojścia z domu na peron. Mniejsza pojemność i niższe koszty eksploatacyjne tramwajów pozwalają na częstsze kursy (w szczycie porannym - co 2 minuty), a włączenie do sieci tramwajowej - na bezpośredni dojazd w różne rejony miasta. Oczywiście, można się też przesiąść na metro, np. na linię B na stacji Smíchovské nádrazí.

Zdjęcia

Pętla Sídlište Barrandov.

Na każdym z nowych przystanków znajduje się tablica świetlna informująca o trzech najbliższych tramwajach, ich pętlach docelowych oraz czasie, który pozostał do pojawienia się danego tramwaju na przystanku.

Torowisko zostało obsiane trawą, by wytłumić drgania. Dodatkowo od strony osiedla zainstalowane zostały ekrany dźwiękochłonne.

Tunel pomiędzy przystankami Poliklinika Barrandov i Chaplinovo námestí.

Przystanek Chaplinovo námestí wyposażony jest w toalety.

Kolejny tunel: Chaplinovo námestí - K Barrandovu.

Niektórzy są zachwyceni nowoczesnym wyglądem linii, inni zwracają uwagę na to, że pomysły architektów podniosły koszty budowy odcinka o 8%. Na zdjęciu zadaszenie nad przystankiem K Barrandovu.

Zjazd estakadą do przystanku Hlubocepy.

Zjazd estakadą do przystanku Hlubocepy.

Widok z tramwaju na równoległy wiadukt kolejowy.

Parę liczb

Długość odcinka: 3,57 km.

Różnica wysokości: 130 m.

Maksymalne nachylenie podjazdu: 6,9%.

Liczba przystanków: 6 (Sídlište Barrandov, Poliklinika Barrandov, Chaplinovo námestí, K Barrandovu, Geologická, Hlubocepy).

Całkowity koszt budowy: ok. 100 mln euro.